Re: Interest in

Beste Ilja,

Het doet me plezier te weten dat er binnen onze kleine
taalgemeenschap, de 'Lage Landen' of hoe je het ook wenst te noemen,
toch wat mensen zijn die paleontologie als interesse ernstig
nemen. In tegenstelling tot de Verenigde Staten en Engeland, waar
paleontologie nog een zeker respect en traditie heeft, lijkt mij deze
wetenschap bij ons wat gedegradeerd tot hetzij een onderwerp voor
kinderboeken en reclame, hetzij een verzamelhobby à la filatelie.
Ik denk evenwel dat je de zelfde ervaring hebt als ik, namelijk dat
paleontologie toegang heeft tot een volledig nieuwe, fascinerende en
intellectueel stimulerende wereld, die ook maakt dat je de omringende
natuur en werkelijkheid op een nieuwe, meer begrijpende en
relativerende wijze gaat bekijken.
In elk geval, ik was getroffen door je vermelding van het boek "Leven
in de Oertijd" van Spinar en Burian. Ik kreeg het boek cadeau toen ik
een jaar of tien of daaromtrent was, en ik heb uren, dagen boven de
platen van Burian gehangen, die schitterende landschappen met hun
merkwaardige wezens, geschilderd alsof je er zou kunnen instappen.
Burian is één van de "paleo-artiesten" die op mij de grootste indruk
gemaakt hebben en hij is volledig onterecht een beetje in de
vergeethoek geraakt.
Andere klassiekers uit mijn kindertijd die je je misschien ook
herinnert:

B. Halstead: "Dinosauriërs: ontstaan, ontwikkeling en uitsterven"
(eventjes de uitgever vergeten) met ronduit schitterende illustraties
van Giovanni Caselli.
Ellis Owen: "Prehistorische Dieren" met foto's van diorama's.

Hopend je niet te veel te hebben verveeld met deze nostalgie geef ik
je mijn persoonlijke top vijf à zes van paleontologische werken van
de laatste vijf jaar (niet in volgorde) (een goed idee van je):

Donald Glut: Dinosaur Encyclopedia
wegens het eerste serieuze naslagwerk over dinosauriërs, de
volledigheid, de rijkdom aan (verder onbereikbare) illustraties.

Czerkas and Czerkas: Dinosaurs, a global view
wegens het eerste populaire werk dat dinosauriërs in perspectief
plaatst en ook een meer dan vluchtige aandacht besteed aan de Perm en
Triasperiode; vooral ook wegens het overweldigend artwork.

John Long: The Rise of Fishes
een niet voor de hand liggende keuze maar een schitterende update
over fossiele vissen, accuraat en schitterend geïllustreerd.

Frazer and Sues: In the Shadow of the Dinosaurs
wegens de schat aan informatie over de fauna's van het Midden- en
Laat-Trias en vroege Jura, een cruciale fase in de geschiedenis van
het leven; zeer veel illustraties.

dan

Brett-Surman en Farlow's  "Dinosaurs", een zeer gevarieerd en vrij
volledig up-to-date overzicht over dinosauruspaleontologie, rijk
geïllustreerd

en

Gregory Paul: "The complete illustrated guide to dinosaur skeletons"
van Gakken Mook, uiteraard wegens de fabuleuze illustraties; minpunt
is het feit dat het boek zo moeilijk te verkrijgen is (ik heb mijn
exemplaar gevonden door de raad van de dinosaurlist op te volgen en
een Japanse importeur in de USA te raadplegen).

Zoals je misschien al uit mijn mails gemerkt hebt ligt mijn
voornaamste interesse nu eerder bij de viervoeters van de Perm en
Triasperiode (eigenlijk van Laat-Devoon tot vroege Jura), die mij
uitermate fascineren door hun bizarre verscheidenheid en mij
uitdagen doordat het zo moeilijk is er goede informatie over te
vinden.
Voor verdere discussie of uitwisseling van informatie houd ik
me graag beschikbaar.

Hartelijke groeten,

Pieter Depuydt
Dienst Longziekten